Güneş Arabası İTÜ’den Sorulur
Ağu 21, 2014


İTÜ Güneş Arabası Ekibi (İTÜ GAE), 9 yılda yaptığı 7 araba ile toplam 18 kupa kazandı. Türkiye’nin en fazla kupaya sahip güneş arabası takımı olan İTÜ GAE’nin yeni başarısı, TÜBİTAK yarışlarında Türkiye 2.’liği... Ekibin yeni hedefi ise güneş enerjili aile arabası üreterek Türkiye turuna çıkmak...

İTÜ Güneş Arabası Takımı, bu yıl kuruluşunun 10. yılını kutluyor. Katıldığı yarışlarda kupaları toplayan İTÜ GAE, TÜBİTAK’ın bu yıl 10.’sunu düzenlediği ve son kez gerçekleştirdiği “Alternatif Enerjili Araç Yarışları”nda Türkiye 2.’si oldu.


ARIBA 7 piste çıktı

 

16-17 Ağustos 2014 tarihlerinde Kocaeli Körfez Yarış Pistinde gerçekleştirilen organizasyon, 62 takımdan yaklaşık bin 800 öğrenciyi bir araya getirdi. İTÜ GAE, Formula G kategorisinde piste çıktı. Aynı kategoride toplam 21 araç yarıştı. İTÜ GAE, tasarladığı yeni araç ARIBA 7 ile yarıştı. İki gün süren yarışlarda, bin 950 metrelik parkurda 20 tur atıldı. Yarış sonunda İTÜ GAE, 18. kupasını kaldırdı. Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Fikri Işık ve TÜBİTAK Başkanı Prof. Dr. Yücel Altunbaşak kupa törenine katılarak, dereceye giren ekipleri tebrik etti.

 

10 bölümden 19 İTÜ’lü

Disiplinlerarası çalışmanın getirdiği başarının en parlak örneklerinden biri olan İTÜ GAE’de, 10 farklı bölümden 19 öğrenci yer alıyor. Elektrik, Mekanik, Üretim ve Organizasyon olmak üzere 4 ana grupta çalışma yapılıyor. İTÜ Makine Mühendisliği Bölümü Öğretim Görevlisi Dr. Orhan Atabay’ın proje danışmanlığında yarışlara hazırlanan İTÜ GAE’de yer alan öğrencilerimiz ise Burak Oklar, Gürtaç Kadem, Umut Çakmak, Taygun Uzunlar, Altuğ Bektaş, Görkem Kuyucu, Can Sakbaş, Ozan Tanfener, Sinan Altınsoy, Sezgin Ünal, Oğuz Can Güden, Zeynep Karaca, Afize Özcan, Büşra Baydan, Murat Kütük, Halil Aydoğdu, Janberk Sofçu ve İbrahim Gülkaya.

“Aracı çok kısa sürede hazırladık”

İTÜ GAE ile bugüne kadar yaptıkları çalışmaları, katıldıkları son yarışı ve yeni hedeflerini konuştuk:

Yarışlara nasıl hazırlandınız?



ARIBA 7 isimli aracımızı çok kısa sürede ve yoğun bir çalışma temposunun ardından tamamladık. Ancak kampüs içerisinde test sürüşlerimiz esnasında talihsiz bir kaza yaşadık. Arabayı tekrar yapmak zorunda kaldık. Çok zor bir süreçti. Ne yazık ki bu süreç yarış esnasında da peşimizi bırakmadı. Yarış öncesi sıralama yarışlarına çıktık. İyi bir pozisyonda kalkış yapabilmemiz için bu önemliydi. Sıralama yarışlarında aracımız bir takım teknik hatalar verdi. Onları pist stop’a girip giderme imkânı olmuyor. Kural böyle. Biz yine de parkuru tamamladık ve 11. sırada yerimizi alabildik.

Peki yarış?



Pozisyon olarak kötü bir yerde olmamıza rağmen iyi bir çıkış yaptık ve ilk 4 sırada yerimizi aldık. Yarış esnasında ise son viraja gelince aracımız spin attı. Orada 4 dakika kaybettik. Bu da bizlere şampiyonluğu kaybettirdi. Her şeye rağmen parkuru ikinci olarak tamamladık.

 

 

“İTÜ’lü olma avantajını hep yaşadık”

Kupa krallığınız hala devam ediyor mu?



Tabii ki devam ediyor. Ekiplerimiz bu yarışlara toplamda 6 kez katıldı. 2006 – 2007 – 2008’de 1.’lik ve 2.’lik elde edilmiş. 2009 yılına geldiğimizde ise Türkiye yarışlarında 3 sene boyunca 1. ve 2. sırasını kimseye bırakmayan ekibimiz hedeflerini büyüterek rotasını uluslararası platforma çevirdi. Çalışmalarını tamamen World Solar Challenge’a yönelik sürdüren ekibimiz 1 senelik bir tasarım aşamasından sonra Arıba 4’ü üretti. Arıba 4 ile katıldığı ilk uluslararası yarışta "The Best New Commer Award" almayı başaran ekibimiz, mühendislik başarısını dünya çapında teyit ettirmiş oldu. Formula-G 2012 Yarışlarında 2 ödül birden alan ARIBA 5 ekibimiz kendisini ulusal yarışlarda ispatladı. Yarı finalden birincilikle çıkan ekibimiz, final yarışında bazı aksaklıklardan ötürü 3.’lük aldı. Ayrıca, ARIBA 5 TÜBİTAK tarafından Formula-G yarışlarında araçların mühendislik ve teknik kapasitelerini ölçen ödül olan “En İyi Mühendislik Tasarımı” ödülüne layık görüldü. 2013’te bu alanda dünyanın en önemli yarışlarından biri olan Avusturalya - World Solar Challenge’a 2. kez katıldık. En son başarımız ise TÜBİTAK Formula-G 2014’te Türkiye 2.’liği. Bu bizim toplamda aldığımız 18. kupa. Türkiye’de katıldığımız her yarıştan en az bir kupa ile döndük ve bu alanda en fazla ödül alan ekip biziz. İTÜ laboratuvarlarında tasarlanan her arabanın kendi kupası var.

“Güneş enerjili aile arabası geliyor”

Bu deneyimleriniz kariyer hedeflerinize nasıl yansıyacak?



Araç tasarımında ve yarışlarda kazandığımız deneyimler bizlere kariyer hedeflerimizi geçekleştirme noktasında son derece fayda sağlayacağını düşünüyoruz. İTÜ’lü olmanın ve daha önceki kazanımların avantajını hep yaşadık. Bizden önceki ekip liderlerimiz ve ekip üyelerimizden bazıları şu anda otomotiv sektöründe çalışıyorlar. Burada yapılan ve öğrenilen işlerin referans noktasında payı büyük. Herkes ileride bu sektörde çalışacak diyemeyiz ama burada, bu laboratuvarda gerçekten çok fazla şey öğreniyoruz. Ayrıca bir diğer kazanımımız da şu: Bizler aracımızı tasarlarken, herkes aracın ilgili olduğu alanından sorumlu. Bu kişiler alanlarıyla ilgili sektördeki firmalar ile iletişime geçerek yardımlar alıyor. Söz konusu firmalar aracımızın malzeme, mekanik veya elektrik aksamları noktasında bizlerle görüşlerini paylaşarak destek sunuyorlar.

Bundan sonraki hedefiniz?



Hedefimiz günlük bir araca benzeyen 4 kişilik bir araç tasarlamak. Çizimlerine dün başladık. Türkiye’nin bu alanda ilk güneş arabasını üreteceğiz. Bir aile aracı diyebiliriz. Geçtiğimiz yıl aracımızla Ankara’ya gitmiştik. Bu tasarlayacağımız araç ile Türkiye turu yapmayı hedefliyoruz.