Yükseköğretimde İngilizce Eğitimi İTÜ’de Konuşuldu
Şub 18, 2016


British Council’ın Türkiye’de Yükseköğretim Kurumlarındaki İngilizce Eğitimi Raporu’nun yayınlanmasının ardından Türkiye’nin dört bir yanından Üniversite Rektörleri ve öğretim üyeleri İstanbul Teknik Üniversitesi’nde (İTÜ) Süleyman Demirel Kültür Merkezi’nde düzenlenen sempozyumda buluştu.

Yükseköğretim Kurulu geçtiğimiz günlerde British Council raporunda öne çıkan sorunları ve çözüm önerilerini tartışmak üzere yükseköğretim kurumlarına çağrıda bulunmuştu. Bu çağrı kapsamında, teknik öğretimdeki 240 yılı aşkın tecrübesinin yanında, dil öğretiminde 33 yıldır her sene yaklaşık 3000 öğrenciye eğitim veren İTÜ Yabancı Diller Yüksekokulu, yükseköğretimde dil eğitimin geleceğine ışık tutacak bilimsel verilerin tartışıldığı sempozyuma ev sahipliği yaptı.

british council2016_001

İTÜ ve British Council işbirliğinde düzenlenen sempozyumda “Türkiye’de Yükseköğretimde İngilizce eğitimi” üniversite rektörleri ve akademik personel tarafından ele alındı. “Yükseköğretimde İngilizce ve Ötesi” başlığı altında gerçekleşen iki gün süren sempozyumda yükseköğretimde dil eğitimine ilişkin Türkiye’nin ihtiyaçları ve planlanan çalışmalar paylaşılarak, dil eğitimi ekseninde yükseköğretim kurumlarının geleceğine yönelik stratejiler tartışıldı.

Sempozyuma, British Council İngilizce ve Eğitim Direktörü Julian Parry, British Council İngilizce Direktörü Ayşen Güven, İTÜ Yabancı Diler Yüksekoukulu Müdür Prof. Dr. Burçkin Dal ve Türkiye ile Birleşik Krallık yükseköğretim sektörlerinden 300’ü aşkın temsilci katılım gösterdi.

british council2016_008_7526

İTÜ Rektörü Prof. Dr. Mehmet Karaca, British Council Bölge Direktörü Andy Williams, ve Yükseköğretim Öğretim Kurulunu temsilen Gebze Teknik Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Haluk Görgün açılış konuşmalarının ardından, Prof. Dr. Mehmet Karaca’nın moderatörlüğünü üstlendiği, Boğaziçi Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Gülay Barbarosoğlu, İstanbul Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Mahmut Ak’ın katıldığı panel ile açılışı yapıldı.

british council2016_004

Yükseköğretim Kurumlarındaki İngilizce Eğitimi Raporu’nun tartışıldığı sempozyumun ilk gününde, Türkiye çapında 15 ildeki 38 üniversitede 400 akademisyen ve 4 bin 300 öğrenciyle görüşülerek hazırlanan rapor, Türkiye’deki mevcut İngilizce öğretimi sistemini irdeleyerek, İngilizcenin yükseköğretim kalitesini doğrudan etkilediğini ortaya koydu. Türkiye’deki yükseköğretim kurumlarındaki İngilizce öğretiminin güçlü yanları, akademik personel ile öğrencilerin karşı karşıya oldukları güçlüklerin açığa çıkarıldığı sempozyumun ikinci gününde, İTÜ Yabacı Diller Yüksekokulu tarafından davet edilen konuşmacılar, Prof.Dr. André Giordan (Cenevre Üniversitesi), Prof. Dr. Robert Ariew (Arizona Üniversitesi) ve Prof.Dr. Qiang Zha (York Üniversitesi) tarafından yükseköğretimde dil eğitiminin sorunları, sorunların potansiyel çözümleri ve dil eğitimi ekseninde yükseköğretimin geleceği konulu sunumlar gerçekleştirildi.

british council2016_005_7477

“Türkiye’de Yükseköğretim Kurumlarında İngilizce - Bir Durum Analizi” çalışmasının detayları da katılımcılarla paylaşıldı.
  
TEPAV’la British Council’ın saha çalışmasını birlikte yürüttüğü 400 öğretmen ve 4300 öğrenciyle yapılan anketler, 65 ders gözlemi, 350’den fazla öğretmenin yer aldığı odak grup çalışmaları ve üst düzey yöneticilerle gerçekleştirilen 72’den fazla mülakattan beslenen rapor, pek çok soruyu gündeme getirmekle kalmıyor, aynı zamanda Türkiye’de yükseköğretim kurumlarında İngilizce öğretmenleri ve öğrencilerinin sahip olduğu güçlü yönleri ortaya koyuyor ve karşılaştıkları zorlukları ele alıyor. Türk üniversitelerinde gerçekleştirilen ve yükseköğretimde İngilizce dili öğretimini iyileştirme taahhüdünü açıkça ortaya koyan çok sayıdaki başarılı girişimi de gözler önüne seriyor. Rapor, British Council web sitesinden İngilizce ve Türkçe olarak indirilebiliyor: http://www.britishcouncil.org.tr/en/teach/elt-publications/he-research

Rapora göre, düşük seviyede İngilizce bilgisi akademik kaynaklara erişimi, uluslararası araştırma yayınlarını, hem eğitim personelinin hem de öğrencilerin hareketliliğini kısıtlıyor. Üniversitelerin çoğu, öğrencilerin ihtiyaçları ve müfredatın birbiriyle örtüşmemesi sorununu yaşıyor.  Bu da öğrencilerin ve öğretmenlerin motivasyonunun düşmesine neden oluyor.

Türkiye’deki üniversiteler yabancı öğrenciler tarafından tercih edilmiyor ve global endekslerde alt sıralarda yer alıyor. Raporun ardından yapılan bölgesel üniversite buluşmalarında ülkenin ulusal ve uluslararası gelişim hedeflerine ulaşmada İngilizce’nin hangi içerikle, nasıl ve neden yükseköğretimde öğretilmesiyle ilgili öneriler de öğretmen ve öğrencilerle birlikte değerlendirilmeye devam edecek.