Prof. Dr. Şadan Bezeyiş Son Yolculuğuna Uğurlandı
May 02, 2017


Güzel Sanatlar Bölümü Eski Başkanımız ve Mimarlık Fakültemizin emekli öğretim üyesi Prof. Dr. Şadan Bezeyiş, 29 Nisan’da hayata veda etti.

Birçok ulusal sergiye katılan ve ülkemizi uluslararası sergilerde temsil eden değerli akademisyenimiz, sayısız kişisel sergi açarak gösterdiği üretkenliği ve ödüllendirilen özgün çalışmalarıyla adını duyurdu. Bezeyiş'in çok sayıda eseri, ulusal ve uluslararası müzelerin ve kurumların koleksiyonlarında yer alıyor.

sadan-bezeyis (3)

Türkiye’de resim sanatının önemli ve önde gelen isimlerinden olan Prof. Dr. Şadan Bezeyiş’in sanat anlayışına yakından bakıldığında ilk olarak, akademiden henüz yeni mezun olmuşken ortaya çıkardığı eserlerinden olan Hamam, en dikkat çekici resimlerinden biri olarak karşımıza çıkar. Bu resimde kendisini yetiştiren sanatçılardan Nurullah Berk ve onun bir üyesi olduğu D Grubu* sanatçılarının etkisinde olduğu açıkça görülür. Dönemin Türk resmi ve akademideki en etkin ve yaygın sanatsal akımı olan D Grubu’nun kübizm etkisindeki resimsel uzam (espas) anlayışını ustaca içselleştiren bu resimler, figüratif ve figüratif olmayan (nonfigüratif) tarz arasında özellikler göstermesiyle öne çıkar. Sanatçımızın ve akademisyenimizin bu dönem verdiği figüratif eserlerin kompozisyonlarında, doğrudan Anadolu folklorunu içeren yerel öğeler taşımasından hareketle, akademide o dönem önemli bir iz bırakan Bedri Rahmi Eyüboğlu’nun etkisi hissedilir. Prof. Dr. Şadan Bezeyiş’in teknik anlamda giderek ustalaşan resimleri bu figüratif ve figüratif olmayan anlayış arasında gelgitlerle biçimlenirken, özellikle soyut resimleri hızla kübizme özgü resimsel uzamın dışına çıkarak zamanla daha dışavurumcu (ekspresyonist) bir nitelik kazandı. Böylece figüratif resimleri bir yandan kültürel, diğer yandan ise törensel bir içerik kazandı. Sanatçının bu yöndeki gelişiminin en güzel örneklerinden biri de merhum akademisyenimizin bir dönem bölüm başkanlığını da yaptığı Taşkışla Güzel Sanatlar Bölümümüzün üst katındaki kulede bulunan, 1973 yılı yapımı “Atatürk ve Cumhuriyet” resmidir. Eser günümüzde, Bezeyiş’in sanatsal gelişiminin önemli yapıtaşlarından ve tematik bağlamdaki çalışmalarından biri olarak ziyaretçileri karşılıyor.

sadan-bezeyis (1)

Bezeyiş’in 80’li ve 90’lı yıllarda ürettiği eserlere baktığımızda ise figüratif ve figüratif olmayan resim anlayışı arasında oluşturduğu sanatsal serüvenini, bir tercih yapma zorunluluğu duymadan dilediğince sürdürdüğünü, özellikle 2000 yılı sonrasında gösterdiği olgunluk döneminde ağırlıklı olarak dışavurumcu ve soyut çalışmalara yöneldiği görülür. Sanatçının resim anlayışını zaman içinde üst düzeye çıkaran en önemli noktalardan biri de kişisel alanıyla sınırlı kalmaması olarak kabul edilir. Bilim dâhil birçok farklı alana ilgi duyan Bezeyiş’te, kültürel anlamda da çok yönlü bir sanatçı olma eğilimi sezilir.
Ülkemizin sanat alanındaki büyük değerlerinden biri olan Prof. Dr. Şadan Bezeyiş, 30 Nisan’da, Karacaahmet Şakirin Camii’nde kılınan öğle namazının ardından Karacaahmet Mezarlığı’nda toprağa verildi. İTÜ Ailesi olarak, çalışmalarıyla ülkemize ve akademik birikimimize değer katan, Mimarlık Fakültemize ve Güzel Sanatlar Bölümümüze büyük emekler veren, ülkemizdeki resim sanatına ve sanatçılarına ilham kaynağı olan Bezeyiş’e Allah’tan rahmet, kederli ailesine, yakınlarına ve sevdiklerine baş sağlığı dileriz.

*D Grubu: 1933 yılında Zeki Faik İzer, Nurullah Berk, Elif Naci, Cemal Tollu ve Abidin Dino tarafından kurulan, adını Türkiye’de kurulan dördüncü sanatçı birliği olması nedeniyle adını alfabenin dördüncü harfi olan “D”den alan sanatçı birliğidir. D Grubu üyesi sanatçılar ve onların izinden gidenler, resimde izlenimci (empresyonist) çizgiyi reddederek kompozisyonu kübist ve yapısalcı (konstrüktivist) akımlardan esinlenen sağlam bir desen temelinde şekillendirmeyi amaçlamıştır.

sadan-bezeyis (2)

Prof. Dr. Şadan Bezeyiş kimdir?

İstanbul Devlet Güzel Sanatlar Akademisi Yüksek Resim Bölümü’nü 1951 yılında birincilikle bitiren emekli öğretim üyemiz, ertesi yıl İstanbul Devlet Güzel Sanatlar Akademisi (İDGSA - günümüzde Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi) tarafından Milli Eğitim Bakanlığı, Rektörlüğümüz ve İtalyan Kültür Ataşeliği’nin ortak kararıyla, alanında uzmanlaşmak üzere Roma Güzel Sanatlar Akademisi'ne gönderildi. Bu akademinin Mimarlık Sanatları Yüksek Dekorasyon Bölümü'nden birincilikle mezun olan ve 1954’te “Lodevole” (Üstat) akademik payesiyle ödüllendirilen Prof. Dr. Şadan Bezeyiş, yurda döndükten sonra resim ve heykel çalışmalarına başladı. Mimari dekorasyon alanında da serbest meslek uygulamaları yapan Bezeyiş, Mimarlık Fakültemizdeki görevine ise 1956 yılında başladı. 4 yıl sonra İtalya'da yürüttüğü doktora sonrası araştırmalarını tamamladı ve Mimarlık Fakültemize öğretim üyesi olarak atandı. Sanatçı ayrıca, Türkiye İş Bankası’nın 1989 yılı Sanat Büyük Ödülü sahibidir. İTÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü’nde önemli görevler üstlendikten sonra, İTÜ Güzel Sanat Bölümü ile Görsel ve Çevresel Sanatlar Dalı’na başkanlık yapan ve bu arada çeşitli üniversitelerde de görev alan Prof. Dr. Bezeyiş, sanat çalışmalarını yakın zamana kadar İstanbul’daki atölyesinde sürdürdü.


Haber : İTÜ Kurumsal İletişim Ofisi