İTÜ Rektörü Prof. Dr. Mehmet Karaca Eğitimde Dönüşümü Anlattı
Eki 13, 2017


Müstakil Sanayici ve İşadamları Derneği’nin (MÜSİAD) iki yılda bir düzenlediği MÜSIAD Vizyoner Sektörler Zirvesi’nin 2. günü, İstanbul Wow Convention Center’da gerçekleşti. MÜSİAD’ın düzenlediği Vizyoner’17 toplantısında ‘’Ne’ye Dönüşüm’’ oturumuna panelist olarak katılan İstanbul Teknik Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Mehmet Karaca, eğitim camiasına yönelik çok önemli mesajlar verdi.

MUSİAD Vizyoner’17 Sektörler Zirvesi’nde Türkiye Cumhuriyeti Cumhurbaşkanlığı Cumhurbaşkanı Sözcüsü Doç. Dr İbrahim Kalın, MÜSİAD Başkanı Abdurrahman Kaan ve İstanbul Teknik Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Mehmet Karaca'nın yanı sıra; İttifak Holding Yönetim Kurulu Başkanı Ünsal Sözbir, İstanbul Şehir Üniversitesi Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Mustafa Özel, Osmanlı Kahvecisi A.Ş Yönetim Kurulu Başkanı Boğaçhan Göksu ve iş dünyasından önemli isimler yer aldı.

musiad-2017 (1)

Üniversitelerin zaman içinde geçirdiği evreler hakkında bilgiler paylaşan Karaca “Eğitim, dönüşümün en önemli ayağı, hayatın değişiminde üniversiteler belirleyici konumda” olduğunu söyledi.

Rektör Karaca, "Geçmişten günümüze üniversitelerin kendi içinde dönüşümleri oldu. Örneğin bundan 200 yıl önce daha çok elitist bir yaklaşım vardı. Üniversiteler elitist insanlar yetiştirme derdindeydi. Bugün geldiğimiz yapı çok daha farklı. Her ülke rektörüne çok farklı işler, kimlikler, makamlar atıyorlar. Bu da bir dönüşümdür. 19. Yüzyılın sonlarına doğru merak duygusu çok ön planda ve bunun dönüşüme olan katkısı açısından eğitimin yanına ar-ge araştırmayı da koyalım dediler. Bugün geldiğimizde küreselleşme ve çok farkı aktörlerin bu sistemin içine girmeleri üniversitelerin kendi içinde dönüşmesini sağladı." diye konuştu.

"Değer Yüklemek Bilgi Yüklemekten Daha Önemli"

Üniversiteler kendi içinde de değiştiğine değinen Karaca sözlerine şöyle devam etti:

“1.nesil üniversitelerde skolastik eğitim çok daha hâkimdi. Hoca sınıfta dersini anlatıp giderdi. 2. Nesilde daha çok tek disiplinli eğitim söz konusuydu. 3. Nesil üniversitelerde çok disiplinli, medreselerde gördüğümüz örnekler vardı. Kendi içimizde böyle bir dönüşüm olmuş. Bu üniversitelerde hem müspet ilimler hem de uhrevi ilimler okumak zorundaydınız. Şimdi bu tarafa doğru bir evrilme söz konusu. 3. nesil üniversitelerin en önemli özelliği ve amacı, eğitim ve araştırmanın yanısıra sosyal alana hizmet edilmesi ve toplumda dönüşümü sağlayacak nitelikte ve yetenekte insanlar yetiştirilmesidir.”
Değerler eğitiminin önemine vurgu yapan Karaca: “Toplumda birey olarak insani davranış biçimleri, toplumda nasıl davranılacağı, nasıl insani değerlere sahip olacağı gibi değerlerin eğitimine önem verilmeli. Çok basit olarak trafik kurallarına aşina bir ilkokul çocuğuna verilen eğitim gibi değerler yüklemeliyiz burada tabanda bir dönüşüm söz konusu olmalı. " şeklinde konuştu.

musiad-2017 (2)

“Dönüşümde Hocalar Öğrencilere Rol Model Olmalıdır”

Karaca: “Birkaç yıl önce uzaktan algılama eğitime aşırı derecede bir eğilim vardı. Uzaktan bir hoca bütün elektronik imkanları kullanarak ders anlatırdı, ama öğrencilerle etkileşimi çok azdı. Şimdi eskiye dönüşüm yavaş yavaş olmaya başladı. Çünkü bugünkü nesil öğrenciler rol model arayışı içindeler. Yani hocalar ve eğitmenler, duruşuyla, giyiniş tarzıyla ve  üslubuyla öğrencilere örnek olmak zorundalar. Yani skolastik eğitimden sınıfla etkileşim sistemine bir dönüşüm var. Üniversitemizde haftanın 2 saati öğrencilerimizle farklı mekanlarda danışmanlık dersi işliyoruz. Dersin konusu yok tamamen sohbet odaklı. Amaç öğretmen öğrenci arasındaki bariyeri kırmak. Hayatla ilgili veya öğrenci sorunlarıyla ilgili sohbetler gerçekleştiriyoruz.”

“Öğrencilerimizin 3'te 1’i En Az Bir Enstrüman Çalıyor”

Öğrencilerin sanat ve müziğe karşı oldukça eğilimli olduğuna değinen Karaca sözlerini şöyle noktaladı; "Son nesil öğrencilerimiz Türk müziğine çok eğilimli, öğrencilerimizin 3 te 1 i en az bir enstrüman çalıyor. Mümkün olduğu kadar gençlerimize rahatlama alanı yaratmak adına iştigal alanı olmasını sağlıyoruz.” Öğretmenlik mesleğinin cazibesinin arttırılması dönüşümün en önemli anahtarı olduğunu vurgulayan Karaca sözlerine şöyle devam etti; Öğretmenler rol model olma açısından eğitimde dönüşümün en önemli anahtar noktasıdır. Bu sebepten çalışma koşulları mutlaka daha cazip hale getirilmeli ve daha donanımlı olmalıdır. Örnek vermek gerekirse Finlandiya’da en az master derecesinde öğretmen ünvanı veriliyor. Eğitim fakültelerimizde de öğretmen yetiştirme açısından kendi içinde de bir reform olması gerekir.”



Haber, Fotoğraflar ve Video: İTÜ Kurumsal İletişim Ofisi