İTÜ’lü Öğrenciler Samsonite için Tasarladı
Kas 07, 2017


İTÜ Endüstri Ürünleri Tasarımı Bölümü sektörlerin öncü firmalarıyla yenilikçi ve ilham verici projeler geliştirmeye devam ediyor.

Endüstri Ürünleri Tasarımı Bölümü “EUT315E Industrial Product Design III” stüdyo dersi kapsamında yapılan çalışmalardan lisans son sınıf öğrencisi Gözde Özkaraman’ın “L-ite” isimli projesi, Samsonite’ın düzenlediği “Next Generation Suitcases: One Size Fits All” başlıklı tasarım yarışmasında finale kalan 10 tasarım arasına girdi ve fikri hakları Samsonite tarafından satın alındı.

samsonite-basari-2017 (1)

Yeni nesil tasarımlar proje dersinden çıktı

Endüstri Ürünleri Tasarımı Bölümü öğretim üyelerimizden Doç. Dr. Gülname Turan’ın araştırma görevlileri Emrah Özturan ve Kübra Dolap ile birlikte yürüttüğü stüdyo dersinde, 16 öğrenci yarışma kapsamında iki yönde büyüyüp küçülebilen, mevcut havayolu kısıtlarına uygun yeni nesil kabin boyu valizleri tasarladı. Öğrenciler projelerinin başlangıcında gruplar halinde mobilite kavramı, değişen seyahat alışkanlıkları, havayolu taşıma kısıtları, Samsonite firmasının ürün gamı ve marka imajı, pazarın ve rakip firmaların durumu ve stratejileri, sektörde kullanılan konvansiyonel ve yenilikçi malzemeler ve üretim yöntemleri gibi konuları araştırdılar. Problem tespiti ve potansiyelleri tanımlamak adına kullanıcı görüşmeleri yapan öğrenciler, devam eden süreçte bu araştırmalara ve yarışma yönergelerine dayanarak önerilen tasarım fikirlerini aldıkları stüdyo kritikleriyle geliştirdiler ve 7 haftalık projelendirme süreci sonunda tüm detayları ile birlikte sunumlarını yaptılar. Ayrıca öğrenciler, yarışma kapsamında düzenlenen online seminerler aracılığıyla çeşitli aşamalarda projelerine dair firma, jüri ve kullanıcı geri dönüşlerine de erişim fırsatı yakaladılar. Yarışma Haziran 2017’de sonuçlandı.

samsonite-basari-2017 (5)

Projelerde öne çıkan kavram: Yeni Mobilite


Proje süreci boyunca öğrencilerin kavramsal çerçevi kurgularken bir yandan Samsonite tarafından verilen iş tanımına sadık kalmaları, diğer yandan da yakın geleceğin seyahat alışkanlıkları ve yaşam stilleri üzerine öngörülerde bulunmaları beklendi. Yeni mobilite kavramının ürünleştirilmesi sürecinde hacimlerin küçültülmesi üzerinde duruldu. Hacimlerin büyüyüp küçültülmesi problemine öğrencilerce farklı çözümler geliştirildi. Bu çözümlerin uygulanabilmesi için mevcut ve olası malzeme önerileri yapıldı. Örneğin Tuana Yılmaz’ın projesinde hedef, zaman kullanımına önem veren kullanıcının valizin içinden istediği ürüne hızla ve kolaylıkla ulaşması, böylece güvenlik geçişlerinde vakit kaybedilmemesiydi. Tuana projesinde yarattığı personanın neleri daha çok kullandığını, seyahat sürecinde valiz kullanımında hangi noktalarda vakit harcadığını göz önünde bulundurdu. Samsonite’ın hafif ve dayanıklı valiz teknolojisi Curv’e ek olarak tekstil ile güçlendirilmiş polipropilen genişleme yüzeyleri içeren projenin minimalist çizgileri firmaya yeni bir gam önerisini içeriyordu.

samsonite-basari-2017 (4)

Öne çıkan bir diğer projede ise Sinem Bulut, sık seyahat edip gittiği yerlerden hatırlar toplayan ve aktif sosyal medya kullanıcısı olarak tanımladığı personaya yönelik sürgü yöntemiyle çift yönde hacmi büyütülebilen bir valiz önerisi getirdi. Tasarımın en ayırd edici önerilerinden biri fermuar kullanımını kaldırmasıydı.

samsonite-basari-2017 (2)

“9 farklı boyutta kullanım sunan bir tasarım”


Endüstri Ürünleri Tasarımı Bölümümüzde yarışma kapsamında yürütülen projenin finalisti proje ise Gözde Özkaraman oldu. Kocaeli Üniversitesi Kimya bölümünde lisans ve İTÜ Fen Bilimleri Enstitüsü Polimer Bilim ve Teknolojileri bölümünde yüksek lisans eğitimi aldıktan sonra 2 yıl kadar özel sektörde çalışıp hayallerinin peşinde koşmaya karar veren Özkaraman: “Kendi adıma çok öğretici ve keyif aldığım bir stüdyo dersi oldu. Farklı havayolu şirketleri için kabin valizi ölçülerinin farklılık göstermesinin kullanıcılar için oluşturduğu sorunu ortadan kaldırmak amacıyla, en ve derinlik ölçülerinin ayarlanabilir olmasını sağlayarak, çift yönlü olarak genişleyip küçülebilen ve böylece bütün havayolu şirketleri ile yapılan seyahatlerde kullanıma imkan sağlayan bir kabin valizi tasarladım. İş tanımında yer alan minimum ve maximum boyutlar, ürün ağırlığı, hedef kitle gibi kısıtlamaları göz önüne alarak, ürün için kontrollü bir genişleme sistemi sonucunda tasarladığım kabin valizinin 9 farklı boyutta kullanımına olanak sağladım.” dedi. Gözde Özkaraman’ın çalışmasının finale kalmasının ötesinde Samsonite tarafından üretilme potansiyeline yönelik olarak satın alınması, İTÜ’nün üniversite sanayi işbirliğinin mühendislikle kısıtlı kalmayıp tasarım alanındaki yetkinliğe işaret etmesi açısından öne çıkıyor. Öğrencilerimiz ve akademisyenlerimizi tebrik ediyoruz.

Haber: İTÜ Kurumsal İletişim Ofisi