Prof. Şefika Şehvar Beşiroğlu Anısına İTÜ MİAM Bestecilik Ödülü
Tem 03, 2018


İTÜ MİAM Bestecilik Ödülü bu yıl, 2017 yılında aramızdan ayrılan, İstanbul Teknik Üniversitesi (İTÜ) Türk Müziği Devlet Konservatuvarı (TMDK) Müdür Yardımcısı, Müzikoloji Bölüm Başkanı, Müzikoloji ve Müzik Teorisi Doktora Programı Anabilim Dalı Başkanı, İTÜ Müzik İleri Araştırma Merkezi (İTÜ MİAM) Müdürü, Müzikolog, kanun ve çeng sanatçısı ve eğitimcisi Öğretim Üyesi Prof. Şefika Şehvar Beşiroğlu anısına düzenlendi.

Ödülün Sahibi Besteci Fati Fehmiju

Türk vatandaşı veya Türkiye'de müzik eğitimi almış veya almakta olan tüm bestecilerin başvurusuna açılan ve yaş şartı aranmayan ödüle, adaylar iki özgün esere ait partisyonları ve bu eserlere ait midi veya canlı kayıtları İTÜ MİAM’ın internet sitesine ulaştırarak ödül başvurularını gerçekleştirdi. İTÜ MİAM Öğretim Üyeleri ve uluslararası yetkin bestecilerden oluşan jürinin değerlendirmeleri sonucunda 2018 İTÜ MIAM Bestecilik Ödülü’ne, uluslararası alanlardaki başarılarıyla da bilinen, besteci Fati Fehmiju layık görüldü. Fati Fehmiju’ya 10.000 TL’lik ödül karşılığında kanun ve oda orkestrası için bir konçerto sipariş edilecek.

Eserin Prömiyeri ve Ödül Töreni Aralık 2018’de

Prof. Şefika Şehvar Beşiroğlu anısına düzenlenen İTÜ MİAM Bestecilik Ödülü ödül töreni ve eserin prömiyeri Aralık 2018 tarihinde gerçekleşecek. Fati Fehmiju ödüle layık görülen eserini sipariş edilen kanun ve oda orkestrası ile kaydettiği konçerto ile dinleyicilerle buluşturacak.

miam-sefika-behsiroglu-besteceilik-odulu (2)

Prof. Şefika Şehvar Beşiroğlu kimdir?

Akademisyen kimliğinin yanında, aynı zamanda kanun, çeng, arp virtüözü ve eğitmeni olan Prof. Şefika Şehvar Beşiroğlu, İTÜ Türk Musikisi Devlet Konservatuarı (İTÜ TMDK) Çalgı Eğitim Bölümü Mızraplı Ana Sanat Dalı Kanun Bölümü’nden 1986 yılında mezun oldu. “Sekiz Parmak Kanun Etüd ve Alıştırmaları” başlıklı teziyle 1988 yılında yüksek lisans ve “3.Selim Döneminin Müzik ve Müzisyenler Açısından İncelenmesi” çalışmasıyla 1994 yılında sanatta yeterlik derecelerini aldı. 1999 yılında tamamladığı doktora sonrası çalışmalarını Harvard Üniversitesi Orta Doğu Çalışmaları Merkezi’nde, “Osmanlı Tarihi ve Müziği” konusunda gerçekleştiren akademisyenimize 1997 yılında, Türk Sanat Müziği alanında doçentlik unvanı verildi. 2005 yılında ise konservatuvarımızın Müzikoloji Bölümü’nde profesörlüğe yükselen Beşiroğlu; Eurasia Ensemble, Romeiko Ensemble, Kantemir Ensemble, Hattusha Ensemble, İzmir Baroque gibi farklı müzik topluluklarıyla sayısız projede yer aldı. Harvard Üniversitesi’nde tarih profesörü Dr. Cemal Kafadar ile “Osmanlı İmparatorluğu’nun kuruluş dönemi ve Fatih dönemine kadar müzik yaşantısı ve müzik çalgılar” üzerine doktora üstü çalışmasını yaptı. Merhume akademisyen bunun yanında, davetli olarak 1993’ten bu yana her yıl “Osmanlı ve Türk Musikisi” üzerine seminerler verdiği Boston’daki New England Konservatuvarı’nın Müzikoloji ve Müzik Tarihi bölümlerinde 1999 yılında “konuk bilim insanı” unvanıyla araştırmalar da yapmıştı.
1999 yılında Sosyal Bilimler Enstitümüze bağlı olarak kurulan Dr. Erol Üçer Müzik İleri Araştırmalar Merkezi’nin program kurucuları arasında yer alan öğretim üyemiz, 2012’den itibaren buranın müdürlüğünü de üstlendi ve bu kurumun Sosyal Bilimler Enstitüsü’ne bağlı lisansüstü programlarında ve anabilim dalı başkanlığı ve koordinatörlüğünü yaptığı Müzikoloji ve Müzik Teorisi Doktora Programı’nda, Müzikoloji, Etnomüzikoloji ve Organoloji konularında dersler verdi. 2008-2013 yılları arasında İTÜ TMDK Müdür Yardımcısı olarak görev yapan Beşiroğlu, 2017 yılında ise Yrd. Doç. Şeyma Ersoy Çak ile editörlüğünü yaptığı “Kadın ve Müzik” adlı eseri ve önsözünü Prof. Martin Stokes’un yazdığı “Bir Muhabbet Kuşu – Postmodern Göstergeler Işığında Zeki Müren” isimli kitabını yayınlamıştı. Akademisyenimiz 2017 yılındaki vefatına kadar, İTÜ TMDK’da ve İTÜ Müzik İleri Araştırmalar Merkezi’nde (İTÜ MİAM) kanun çalma, sistematik müzikoloji, organoloji, etnomüzikoloji, makam kuramı, Osmanlı – Türk müzik tarihi, Türkiye’de müzik, müzik ve cinsiyet, Akdeniz kültürlerinde müzik derslerini yürütüyordu.

miam-sefika-behsiroglu-besteceilik-odulu (1)

Fati Fehmiju Kimdir?

12 Eylül 1989’da Yugoslavya’da doğan sanatçı, müzik hayatına 10 yaşında Flamur Muço’dan aldığı Akordeon dersleri ile başladı. Fehmiju, 2001 yılında Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Devlet Konservatuvarında Prof. Nuri İyicil ile keman çalışmaya başladı. Keman çalışmalarına 2005 yılından itibaren Pelin Halkacı Akın ile devam etti. Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Devlet Konservatuvarı Senfoni Orkestrası ile birçok sayıda konserler veren sanatçı, Ani Schnarch ve Domenico Nordio gibi sanatçılarla da çalışma fırsatı buldu. Kopuz Oda Orkestrası ve Camerata Saygun Oda Orkestrası ile solist olarak konserler verdi. BÜMK Caz Korosu ile 17. İstanbul Caz festivalinde konser veren Fehmiju, 15-26 Temmuz 2010'da Shaoxing (Çin Halk Cumhuriyeti)'de düzenlenen 6. Dünya Koro Olimpiyatları’nda Türkiye'yi temsil etti ve üç “Altın Diploma” kazandı. Shanghai EXPO 2010'da Türkiye Pavilion'unda ve European Square'de konserler veren besteci, 29-30 Ekim 2010 tarihlerinde Arnavutluk’ta gerçekleşen Oda Dibrane müzik festivalinde jüri üyesi olarak görev yapmıştır. 2012 yılında keman eğitimini tamamlayıp mezun olan besteci, AIMA’nın (Ayvalık Uluslararası Müzik Akademisi) düzenlediği kompozisyon yarışmasında “Entrance” adlı yapıtıyla ikincilik ödülü kazandı. 2014 yılında Fehmiju Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Devlet Konservatuvarında lisans devresinde kompozisyon, yüksek lisans devresinde müzikoloji alanlarında eğitimini tamamlayıp, aynı kurumda 2012-2014 yıllarında öğretim görevlisi olarak çalışmıştır. Sanatçı 2015 yılında Japonya’ya taşınarak Kunitachi College of Music Tokyo'da Bilgisayar Müziği üzerine çalışmalarına başladı. 2016 yılının Nisan ayında aynı üniversitede Doktora eğitimine başlayan Fehmiju 2016 Kasım'da Kore – Seul’de gerçekleştirilen Seoul International Computer Music Festival'de Türkiye'yi temsil etti.

Haber: İTÜ Kurumsal İletişim Ofisi