İTÜ’lülerin Yaptığı Formula Aracı İtalya’da

Tem 19, 2019, 11:15
ITU Racing Kulübü öğrencilerimizin tasarladığı elektrikli ve sürücüsüz BeElectric-01 aracı 24 Temmuz'da İtalya'da düzenlenecek olan Formula Student'ta yarışacak.

beelectric_racing_2019 (3)

Elektrikli ve otonom sürücüsüz bir araç olan BeElectric-01 Formula Student Italy'de yarışmaya hazırlanıyor. Tasarımına 2017 yılında başlanan Formula Student aracı BeElectric-01, 24 Temmuz'da İtalya'nın Parma şehrinde düzenlenecek Formula Student Italy Yarışında ülkemizi ve Üniversitemizi temsil edecek.

Türkiye'nin İlk Elektrikli Formula Student Aracı


BeElectric-01 Proje Lideri Ömer Demirci, ITU Racing Kulübünün 2007 yılında İTÜ Makine Fakültesi bünyesinde, dünyanın en önemli öğrenci yarışmalarından biri olan Formula Student'a katılmak üzere kurulduğunu dile getirdi.

ITU Racing bünyesinde makine, elektronik haberleşme, elektrik ve endüstri mühendislikleri gibi farklı disiplinlerden toplam 50 öğrencinin çalıştığını aktardı. Demirci sözlerine şöyle devam etti, "İTÜ’lüler, kulübümüzün çatısı altında üretilen projeler sayesinde; sorumluluk alma, takım çalışması, zaman baskısıyla çalışma gibi tecrübeler ediniyorlar."

Formula Student'ın dünyada 14 farklı ülkede düzenlenen ve 100'ün üzerinde üniversitenin katıldığı bir organizasyon olduğunu belirten Demirci, bu yarışmada takımların Formula yarış otomobilleri tasarlayıp ürettiğini kaydetti. Araçların; tasarım, teknik denetim, dinamik etaplar olmak üzere 3 farklı kategoride gerçekleşen pist yarışlarına katıldıklarını ve tüm etaplardan topladıkları puanlara göre sıralandıklarını belirtti.

ITU Racing'in ilk olarak 2010 yılında Türkiye'nin ilk Formula Student aracı F-Bee01'i üreterek ABD'nin Michigan eyaletinde gerçekleştirilen Formula SAE’ye, 2014'te ise İtalya'daki yarışmalara katılmaya başladıkları bilgisini verdi.

beelectric_racing_2019 (1)

Demirci, aracın donanım ve çalışma prensibi hakkında ise şu bilgileri verdi:

"Çevreyi algılama işlemi lidar ve kamera sensörleriyle sağlanıyor. Lidar sensörü sayesinde araç, çevresindeki engelleri algılıyor ve onları haritalayarak yoluna onlara çarpmadan devam ediyor. Stereo kamera sistemi ise aracın sağ ve sol tarafında bulunan iki farklı renkteki koniyi tespit ederek bir rota çıkartıyor.”

Algılama sistemlerinden gelen verilerin analizi, otonom araçlar için özel üretilmiş yapay zeka algoritmaları çalıştıran Nvidia Px2 süper bilgisayarında yapılıyor. Ana kodlar ve algoritma bu bilgisayar üzerinde hesaplandıktan sonra hareketi sağlayan aktarma organlarına sinyal olarak iletiliyor. Aracı sabit mıknatıslı senkron bir elektrikli motoru harekete geçiriyor."

beelectric_racing_2019 (2)

Motorun nominal gücünün 80kW olduğunu ve hesaplama bilgisayarından gelen komutlara göre harekete geçtiğini bildiren Demirci, 180 kilometre hıza çıkabilen aracın direksiyon hareketleri için konum kontrollü bir motor kullandığını, frenleme için ise pnömatik bir sisteme sahip olduğunu kaydetti.

Haber: İTÜ Kurumsal İletişim Ofisi
Fotoğraf: İTÜ Kurumsal İletişim Ofisi