• Next
  • Aday Öğrenci
  • Onur ve Ödüller
  • Kalite
  • Öğrenci İşleri
  • Mezun
  • İTÜ KKTC
  • Duyurular
  • İTÜ Ödülleri
  • İletişim
  • ENGLISH
  • English
İTÜ Logo
  • İTÜ Hakkında
  • Eğitim
  • Araştırma
  • Uluslararası
  • Kampüste Yaşam
  • Kütüphane
  • İTÜPORTAL
 

Akredite Lisans Programları

ABET EAC

Çeyrek asırlık geleneğini ve birikimini uzman deneyimi ile birleştiren İTÜ, son 35 yılda mühendislik ve teknoloji eğitiminde yaşanan hızlı ve büyük devinim, dönüşüm ve gelişimlerle eşzamanlı olarak mühendislik eğitimini güncellemekte. Kurumsal deneyimini 21. Yüzyılın gerektirdiği girişimci, yenilikçi, yaratıcı, üretken, ve “sürdürülebilir toplum”a katkı sağlayan bakış açısıyla harmanlayan İTÜ, vermekte olduğu mühendislik eğitiminin kalitesinin de en üst düzeyde ve sürdürülebilir olması bağlamında sistematik çalışmalarını uzun süredir sürdürmekte.

Günümüzün ve geleceğin gereksinimlerini ve beklentilerini karşılamaya muktedir yeni nesil mühendisleri yetiştirirken büyük İTÜ ailesi olarak öğrencilerimize sunduğumuz eğitim-öğretim-öğrenme deneyimlerinin kalitesini uluslararası saygınlıkta ve tanınırlıkta akreditasyon ile kalite güvencesine sahip kılmak, üniversitemizin öncelikleri arasında yer almakta. Bu bağlamda, uluslararası ABET EAC akreditasyonuna sahip 25 mühendislik lisans programına ev sahipliği yapmakta olan üniversitemiz, bu konuda küresel ölçekte liderliğe sahip üniversiteler arasında en başlarda yer almakta.

İTÜ’nün aşağıda sıralı mühendislik lisans programları ABET Mühendislik Akreditasyon Komisyonu (EAC) tarafından akredite programlardır (www.abet.org )*:

  • Bilgisayar Mühendisliği
  • Cevher Hazırlama Mühendisliği
  • Çevre Mühendisliği
  • Elektrik Mühendisliği
  • Elektronik Ve Haberleşme Mühendisliği
  • Endüstri Mühendisliği
  • Gemi Makinaları İşletme Mühendisliği
  • Gemi İnşaatı Ve Gemi Makinaları Mühendisliği
  • Gemi Ve Deniz Teknolojisi Mühendisliği
  • Geomatik Mühendisliği
  • Gıda Mühendisliği
  • İnşaat Mühendisliği
  • İşletme Mühendisliği
  • Jeofizik Mühendisliği
  • Jeoloji Mühendisliği
  • Kimya Mühendisliği
  • Kontrol Ve Otomasyon Mühendisliği
  • Maden Mühendisliği
  • Makina Mühendisliği
  • Metalurji Ve Malzeme Mühendisliği
  • Meteoroloji Mühendisliği
  • Petrol Ve Doğalgaz Mühendisliği
  • Tekstil Mühendisliği
  • Uçak Mühendisliği
  • Uzay Mühendisliği

MÜHENDİSLİK EĞİTİMİNDE KALİTE VE AKREDİTASYON: İTÜ

Analitik düşünme ve karmaşık problem çözmenin temel beceriler olduğu mühendislik mesleğinde, 21. Yüzyılın beklentilerinin de eklenmesiyle, eleştirel düşünme, yaratıcılık, muhakeme-karar alma becerilerinin yanı sıra başkalarıyla koordineli çalışma, müzakere, insan yönetimi, liderlik gibi sosyal beceriler, bilişsel esneklik, yaşam boyu öğrenme gibi bireysel nitelikler önem kazanmakta. Bu nedenle, geleceğin mühendisleri sadece teknik bilgi ve beceri ile donatılmış insanlar değil, aynı zamanda insani ve sosyal boyutları kuvvetli, değişime yön verebilecek profesyoneller ve liderler olmalı. Bu bağlamda yarının yeni nesil mühendislerini yetiştirirken gereken dönüştürücü güç ve yaklaşım ise eğitmen odaklı eğitimden ziyade öğrenci-öğrenme odaklı bir anlayış.

Yerel ve uluslararası üretim ve yaşamın eşit düzeyde önemli olduğu, birbirini beslediği, sürdürülebilir topluma katkıda bulunmanın önem kazandığı, 21. Yüzyılın beklentilerinin mühendislik mesleğini ve eğitimini yeniden şekillendirmekte olduğu günümüzde, mühendislik eğitiminin uluslararası kalite güvencesine sahip olması, bir başka deyişle akreditasyonu, yükseköğretimin tüm paydaşlarına farklı katmanlarda değer ve güç katmakta.

Yükseköğretim kurumlarının iş/üretim dünyasının gereksinim ve beklentilerini karşılayan teknik ve mesleki becerilere sahip mezunlar vermek için gereken net hedefleri belirlemesinin ve ölçme-değerlendirme süreçlerini tesis etmesinin ana ekseni oluşturduğu kriterleri ve süreci vasıtasıyla ABET akreditasyonu, bir yükseköğretim programının sağlam bir mesleki eğitim altyapısına sahip, işgücüne katılmaya hazır, inovasyon ve yeni teknoloji geliştirme alanlarında liderlik edebilir ve toplum refahına ve kalkınmasına katkı sağlayabilir mezunlar vermek olduğunun bir göstergesi olmayı vaade etmekte. Kalite güvencesine sahip, akredite bir eğitimin öğrenciler, üniversiteler ve iş/üretim dünyasından oluşan ve katı sağladığımız toplumun geneline uzanan tüm yükseköğretim paydaşlarına sunduğu fark yaratan kazanımları ABET-akreditasyonu üzerinden örneklersek:

Öğrencilerin kazanımları:
ABET akreditasyonu, küresel ölçekteki iş dünyasında güvenilir bir standart olarak kabul gördüğünden, ABET akreditasyonuna sahip bir programda eğitim görüyor olmak öğrencilere aldıkları eğitimden ve edindikleri mesleki temel donanımdan emin olmalarını, ve böylece geleceğin meslek insanları olarak özgüvenlerini tesis etmelerini/geliştirmelerini sağlamakta. Öğrencilerin, akredite bir programı tercih etmeleri, kendilerine gelecekteki çalışma hayatlarına yönelik en anlamlı yatırımlardan birini yapma fırsatı sunmakta.

Eğitim programları paydaşlarının ve yükseköğretim kurumlarının kazanımları:
Yoğun hazırlık ve değerlendirme süreçlerinin ardından elde edilen kalite güvencesi ve akreditasyonun yükseköğretim programlarına ve üniversitelere sunduğu kazanımların başında ise, söz konusu süreçlerin kurumların öğrencilerini mesleklerine ve iş dünyasına hazırlarken sağlamakta oldukları eğitim-öğretim-öğrenim deneyimlerini eniyilemede kullanabilecekleri verileri ve bakış açılarını ortaya çıkarması gelmekte. Kurumların kaliteli bir eğitim sunma konusundaki kararlılıklarının ve icraatlarının bir göstergesi olan akreditasyon, eğitim-öğretimde en iyi uygulamaları teşvik etmekte ve doğası gereği sürdürülebilirliği öncelemekte.

ABET-akreditasyonu özelinde ise, sağlanan eğitimin uluslararası düzeyde kalite güvencesine sahip olduğunu, öğretim üyelerinin ve diğer iç paydaşların ölçme-değerlendirme ve sürekli iyileştirme süreçlerinde doğrudan yer aldığını, ve “öğretme girdileri”nden ziyade “öğrenme çıktıları”nın temel ölçüt olarak benimsendiğini göstermesi bakımından üniversitelerin hitap ettikleri öğrenci, yükseköğretim ve iş/üretim camialarına sundukları katkılara fark yaratan bir değer katmakta.

İş/üretim dünyası paydaşlarının ve toplumun kazanımları:
Bu kazanımların iş/üretim dünyasındaki ve toplumdaki yansımalarına ek olarak, ABET akreditasyon değerlendirme kriterlerinin üye meslek birliklerindeki profesyoneller tarafından ortaya konması ve değerlendirme sürecinde akademi, endüstri ve kamudan gelen meslek insanlarından oluşan gönüllü değerlendiricilerin görev alması, akreditasyon sürecini yükseköğretimin ana paydaşlarından olan endüstri ve iş dünyası ile doğrudan ilişkilendirmekte, bilgi ve teknolojinin hızla geliştiği ve dönüştüğü günümüzde, iş dünyasının ve toplumun gereksinimlerini ve beklentilerini akreditasyon sürecine ve mesleki eğitime doğrudan aktarma fırsatı sunmakta.

Sayılarla ABET ve Akreditasyon
ABET kar amacı gütmeyen, bağımsız, gönüllü meslek insanlarının değerlendirme süreçlerinde yer aldığı uluslararası bir akreditasyon kurumu
• uygulamalı bilimler ve doğa bilimleri (ANSAC), bilgisayar (CAC), mühendislik (EAC) ve mühendislik teknolojileri (ETAC) disiplinlerinde ön-lisans, lisans ve yüksek-lisans seviyelerinde eğitim ve derece veren yükseköğretim programlarının akreditasyonu
• 4 ana komisyon Amiral gemisi: EAC (Mühendislik Akreditasyon Komisyonu)
• 1932 / 1936 kuruluş / ilk ulusal akreditasyon (ABD’deki bazı mühendislik programları)
• 1990’lar ABD dışındaki ilk uluslararası “denklik” işlemleri
• 2025 verileriyle 42 ülkede, 930 yükseköğretim kurumunda, 4773 programın akreditasyonu
• 2200’den fazla gönüllü uzman (akademisyenler, endüstriden meslek insanları, vb.)

Ebru DÜLEKGÜRGEN
İTÜ – ABET Akreditasyon Koordinatörü
ITU IAC – Institutional Accreditation Coordinator (ABET EAC reviews)

CEA (Commission on English Language Program Accreditation)

Commission on English Language Program Accreditation (CEA), 1999 yılında kurulmuş, yükseköğretim düzeyinde İngilizce dil programları ve kurumlarına odaklanan uzmanlaşmış bir akreditasyon kuruluşudur. Yükseköğretim kurumlarında yoğun İngilizce eğitimi sunan programların uluslararası standartlara uyumunu ve sürekli gelişimini sistematik biçimde değerlendiren CEA, akreditasyon faaliyetlerini ABD’de ve dünya genelinde yürütmektedir. ABD Eğitim Bakanlığı tarafından yetkilendirilen tek kurum olan CEA, 2025 yılı itibarıyla Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından tanınan uluslararası akreditasyon kuruluşları arasında yerini almış olup, bu durum CEA akreditasyonunun Türkiye’deki resmî tanınırlığını ve güvenilirliğini daha da güçlendirmiştir.

İTÜ Yabancı Diller Yüksekokulu İngilizce Hazırlık Programları 2009’da başvurusu yapılan CEA akreditasyonunda ilk başvuruda verilebilen en uzun süre olan 5 yıllık akreditasyona layık görülmüştür. CEA tarafından dünya çapında akredite edilen 100. kurum unvanını taşıyan İTÜ Yabancı Diller Yüksekokulu, sürekli kalite iyileştirme anlayışını sürdürerek Nisan 2018 – Nisan 2027 dönemi için yeniden akredite edilmiştir. Kurum hakkında daha detaylı bilgiye www.cea-accredit.org adresinden ulaşabilirsiniz.

NAAB (National Architectural Accrediting Board)

İTÜ Mimarlık Bölümü, mimarlık eğitiminde küresel mükemmeliyet standartlarını sürdürme konusundaki kararlılığını yansıtan uluslararası NAAB (National Architectural Accrediting Board) akreditasyonuna sahiptir. Bu akreditasyon süreci, bölümün eğitim stratejisinin temel bir unsuru olarak; müfredatın, öğretim yöntemlerinin ve öğrenme çıktılarının Amerika Birleşik Devletleri’ndeki ve dünyadaki önde gelen üniversitelerle uyumlu olmasını sağlamaktadır. İTÜ, NAAB değerlendirme ve sürekli iyileştirme döngüsüne aktif olarak katılarak kalite güvencesi, yenilikçilik ve uluslararası geçerlilik kültürünü pekiştirmekte; mezunlarını küresel ölçekte değişen mimarlık mesleğinin gerekliliklerine en iyi şekilde hazırlamaktadır.

İstanbul Teknik Üniversitesi Mimarlık Lisans ve Yüksek Lisans programları, ABD dışındaki kurumlar arasında NAAB tarafından kapsamlı eşdeğerlik belgesi alan ilk mimarlık programları olmuştur. Programlar ilk olarak 2008 yılında bu belgeyi almaya hak kazanmış, 2014 ve 2021 yıllarında ise eşdeğerlik statülerini başarıyla yenilemişlerdir.

IFLA (International Federation of Landscape Architects)

Eğitim-öğretim süreçlerinin kalitesini uluslararası akreditasyonla güvence altına almak üniversitemizin öncelikleri arasındadır. Bu kapsamda, Uluslararası Peyzaj Mimarları Federasyonu Avrupa Bölümü (IFLA Europe) tarafından yeniden değerlendirilen ve 2025–2030 dönemi için tam akreditasyonla onaylanan Peyzaj Mimarlığı Lisans Programı, bu alanda Türkiye’deki ilk ve tek IFLA Europe akreditasyonuna sahip program olma özelliğini sürdürmektedir.

MÜDEK (Mühendislik Lisans Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği)

Mühendislik Lisans Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (MÜDEK), mühendislik eğitim programlarını bağımsız ölçütlerle değerlendiren, Avrupa Mühendislik Eğitimi Akreditasyon Ağı’nın (ENAEE – European Network for Accreditation of Engineering Education) çatısı altında EUR-ACE® etiketi vermek üzere yetkilendirilmiş ve Washington Accord’un imzacı üyesi olan bir akreditasyon kuruluşudur. MÜDEK Akreditasyonu, Avrupa’daki tüm üye ülkelere ilave olarak, ABD, Avustralya, Japonya, Kanada, Çin, Güney Kore ve Rusya gibi diğer dünya ülkeleri için de doğrudan tanınırlık getirmektedir.

İstanbul Teknik Üniversitesi, 2024’te küresel etki vizyonunu somutlayan önemli bir adımla Türkiye’de lisansüstü düzeyde akreditasyon alan ilk üniversite olmuştur. MÜDEK değerlendirme takımı 17–19 Nisan 2024’te yerinde ziyaretlerini gerçekleştirmiş, Deprem Mühendisliği, Kıyı Bilimleri ve Mühendisliği ile Tekstil Mühendisliği yüksek lisans programlarımız iki yıl süreyle akredite edilmiştir. Bu başarı, İTÜ’nün köklü akademik mirasını güncel kalite güvencesiyle birleştirerek öğrencilerimize dünya ölçeğinde tanınırlık, çift yönlü akademik geçiş imkânları ve mezuniyet sonrası güçlü kariyer avantajları sunar, üniversitemizin mühendislikte öncü rolünü bir kez daha tesciller.

Fakülteler

  • Bilgisayar ve Bilişim Fakültesi
  • Denizcilik Fakültesi
  • Elektrik-Elektronik Fakültesi
  • Fen Edebiyat Fakültesi
  • Gemi İnşaatı ve Deniz Bilimleri Fakültesi
  • İnşaat Fakültesi
  • İşletme Fakültesi
  • Kimya-Metalurji Fakültesi
  • Maden Fakültesi
  • Makina Fakültesi
  • Mimarlık Fakültesi
  • Tekstil Teknolojileri ve Tasarım Fakültesi
  • Uçak ve Uzay Bilimleri Fakültesi
  • Enstitüler

  • Afet Yönetimi Enstitüsü
  • Avrasya Yer Bilimleri Enstitüsü
  • Bilişim Enstitüsü
  • Enerji Enstitüsü
  • Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
  • Havacılık Enstitüsü

  • Türk Musikisi ve Devlet Konservatuarı
  • Yabancı Diller Yüksekokulu
  • Siber Güvenlik Meslek Yüksekokulu

  • Tüm Bölümler
  • Eğitim Programları
  • Araştırma Merkezleri
  • İTÜ

  • İTÜ Hakkında
  • Eğitim
  • Araştırma
  • Uluslararası
  • Kampüste Yaşam
  • Kütüphane
  • İTÜPortal

  • Webmail
  • Öğrenci İşleri

  • Rehber
  • İTÜ Telefon

    444 1 488

    Kayıtlı Elektronik Posta (KEP) Adresi

    itu@hs01.kep.tr 

    İTÜ Ayazağa Yerleşkesi

    Rektörlük Binası 34467 Maslak - İstanbul

    Soru Sorun

    Bilgi Edinme Formu

    Kampüs Haritası

    eelisa 
    Download it from
    APP STORE
    Download it from
    GOOGLE PLAY
    İTÜ Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2025
    İTÜ Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2025